Procedura zgłoszeń
Procedura Zgłoszeń Wewnętrznych i Podejmowania Działań Następczych w „PAKON” KWIATKOWSKI I SPÓŁKA – SPÓŁKA JAWNA
1. Postanowienia ogólne
Niniejszy Regulamin określa zasady i warunki utworzenia kanału wewnętrznego oraz procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych w „PAKON” KWIATKOWSKI I SPÓŁKA – SPÓŁKA JAWNA (również dalej jako „Spółka” lub „Pracodawca”)
2. Cel
Przyjęcie niniejszej procedury ma na celu:
- Wypełnienie obowiązków zawartych w ustawie o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r.
- Promowanie wśród pracowników zgłaszania naruszeń prawa i innych wyszczególnionych nieprawidłowości poprzez wewnętrzne kanały zgłoszeniowe.
- Ochronę sygnalistów przed wszelkimi działaniami odwetowymi, zarówno ze strony przełożonych, współpracowników, jak i wszystkich innych osób.
- Stworzenie bezpiecznego środowiska pracy poprzez zapewnienie pracownikom możliwości bezpiecznego kontaktu z pracodawcą w sytuacjach, które wymagają jego reakcji.
- Wykrywanie naruszeń prawa i innych nieprawidłowości w celu ochrony interesu publicznego, interesu osób pokrzywdzonych oraz interesu i dobrego wizerunku pracodawcy.
3. Słownik pojęć
- Działania następcze – działania podjęte przez pracodawcę w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu, mających przeciwdziałać naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia, np. wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli, wniesienie oskarżenia, działania podjęte w celu odzyskania środków finansowych.
- Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działania lub zaniechania, w kontekście związanym z pracą, spowodowane zgłoszeniem i naruszające lub mogące naruszać prawa sygnalisty, wyrządzające lub mogące wyrządzać mu szkodę.
- Informacja zwrotna – informacja przekazywana sygnaliście na temat planowanych lub podjętych działań następczych.
- Kontekst związany z pracą – całokształt okoliczności związanych z wykonywaną pracą, w ramach którego uzyskano informację o naruszeniu prawa.
- Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba, która może doświadczyć działań odwetowych ze względu na pomoc sygnaliście.
- Osoba powiązana z sygnalistą – współpracownik lub członek rodziny sygnalisty, który może doświadczyć działań odwetowych.
- Osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba wskazana w zgłoszeniu jako sprawca naruszenia prawa lub osoba z nią powiązana.
- Koordynator – osoba wyznaczona przez pracodawcę na podstawie specjalnego upoważnienia do przyjmowania zgłoszeń, ich weryfikacji, prowadzenia postępowania wyjaśniającego, podejmowania i koordynowania działań następczych. W „PAKON” KWIATKOWSKI I SPÓŁKA – SPÓŁKA JAWNA funkcję tę pełni każdorazowo Kierownik Produkcji i Magazynu.
- Naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.
- Nieprawidłowości – naruszenia prawa i wszelkie dodatkowe nadużycia, których zgłaszanie jest przewidziane w procedurze.
- Pracodawca –”PAKON” KWIATKOWSKI I SPÓŁKA – SPÓŁKA JAWNA
- Procedura – niniejsza procedura zgłoszeń wewnętrznych.
- Sygnalista – osoba dokonująca zgłoszenia wewnętrznego na warunkach określonych w procedurze oraz zgłoszenia zewnętrznego lub ujawnienia publicznego na warunkach określonych w ustawie o sygnalistach.
- Ujawnienie publiczne – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.
- Ustawa – ustawa o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r.
- Zgłoszenie – informacja lub uzasadnione podejrzenie dotyczące istniejącego lub potencjalnego naruszenia prawa/nieprawidłowości, do którego doszło lub dojdzie w kontekście związanym z pracą, lub próby ukrycia takiego naruszenia.
- Zgłoszenie wewnętrzne – zgłoszenie dokonane na zasadach i w formie przewidzianej w procedurze.
- Zgłoszenie zewnętrzne – zgłoszenie skierowane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub innego organu publicznego– właściwych ze względu na rodzaj naruszenia prawa, które jest przedmiotem zgłoszenia, instytucji, organów lub jednostek Unii Europejskiej .
4. Zakres podmiotowy
W świetle niniejszej procedury sygnalistą może zostać:
- pracownik,
- pracownik tymczasowy,
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- osoby, które przestały już świadczyć pracę,
- kandydaci do pracy,
- stażysta, wolontariusz, praktykant,
- prokurent,
- akcjonariusz lub wspólnik,
- członek organu zarządzającego lub nadzoru,
- przedsiębiorca – usługodawca i dostawca, z którym pracodawcę łączy umowa,
- osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem przedsiębiorcy.
5. Zakres przedmiotowy
- Procedurę stosuje się w przypadku zgłoszeń naruszeń prawa dotyczących:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- bezpieczeństwa żywności i pasz,
- zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej
- Procedurę stosuje się również w przypadku zgłoszeń następujących nieprawidłowości (lista ta nie jest wyczerpująca):
- naruszenia standardów etycznych, polityk, procedur i innych regulacji wewnętrznych, takich jak:
- regulamin pracy,
- procedura bhp i p.poż.,
- naruszenia godności pracownika, np.:
- mobbing,
- dyskryminacja i nierówne traktowanie;
- molestowanie seksualne,
- inne niewłaściwe zachowania;
- naruszenia powodujące straty pracodawcy:
- kradzież,
- oszustwo,
- ujawnianie tajemnic firmy,
- naruszenie danych osobowych,
- naruszenia praw pracownika dotyczące:
- nawiązywanie i rozwiązywaniem umów,
- czasem pracy,
- wypłatami wynagrodzeń lub innych przysługujących świadczeń,
- udzielaniem urlopów wypoczynkowych i innych urlopów uregulowanych w Kodeksie pracy;
- dodatkowe czynniki ryzyka odpowiadające profilowi działalności pracodawcy.
- naruszenia standardów etycznych, polityk, procedur i innych regulacji wewnętrznych, takich jak:
- Kategorie nieprawidłowości wymienione w punkcie 2 powyżej zostały dobrowolnie dodane przez pracodawcę i będą podlegały wszystkim zasadom i regułom określonym w procedurze. Jednakże po myśli art. 3 ust. 2 Ustawy, Sygnaliści zgłaszający te nieprawidłowości nie będą uprawnieni do dokonania Zgłoszenia zewnętrznego ani Ujawnienia publicznego.
6. Sposoby dokonywania zgłoszeń
- W celu dokonania zgłoszenia należy skorzystać z jednego z kanałów zgłoszeniowych wymienionych poniżej.
- Zgłoszenie można przekazać za pośrednictwem:
- dedykowanego do tego adresu poczty elektronicznej: zgłoszenie@pakon.pl,
- w formie ustnej poprzez kontakt telefoniczny pod numerem nr 513 209 100 ,
- za pomocą bezpośredniego spotkania z upoważnionym pracownikiem w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o zorganizowanie spotkania.
- Zgłoszenie w należy sformułować w języku polskim i nie wymaga zachowania jakiejkolwiek formy.
- Administratorem przekazywanych zgłoszeń będzie Koordynator.
7. Zgłoszenia anonimowe
- Pracownicy mają możliwość dokonywania zgłoszeń z zachowaniem pełnej anonimowości.
- Zgłoszenia anonimowe będą traktowane w taki sam sposób jak zgłoszenia jawne. Wszystkie zasady i reguły dotyczące postępowania ze zgłoszeniami i ochrony sygnalisty określone w tej procedurze obowiązują również w przypadku zgłoszeń anonimowych.
- Zaleca się korzystanie ze zgłoszeń anonimowych tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy sygnalista ma uzasadnione obawy, że jego zgłoszenie może wiązać się z próbami działań odwetowych.
- Pracodawca zastrzega sobie prawo niepodejmowania działań następczych w przypadku, gdy treść zgłoszenia anonimowego będzie niewystarczająca do przeprowadzenia weryfikacji zgłoszenia, a kontakt ze zgłaszającym będzie niemożliwy.
- W przypadku zgłoszeń anonimowych zaleca się skorzystanie zgłoszenia przez e-mail, którego należy dokonać za pomocą specjalnie do tego celu utworzonego adresu e-mail.
8. Wymogi dotyczące zgłoszenia
- Informacje przekazane przez sygnalistę będą uważane za zgłoszenie i będą podlegały niniejszej procedurze, jeśli zostaną spełnione generalne warunki:
- prawdziwość zgłoszenia – sygnalista nie musi posiadać dowodów na potwierdzanie informacji zawartych w zgłoszeniu, ale musi mieć uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe w chwili dokonywania zgłoszenia,
- kontekst związany z pracą – informacje zawarte w zgłoszeniu muszą zostać uzyskane w kontekście związanym z pracą,
- kategorie nieprawidłowości – informacje zawarte w zgłoszeniu muszą dotyczyć naruszenia prawa lub nieprawidłowości wymienionych w § 4 procedury.
- Pracodawca nie toleruje fałszywych zgłoszeń – w stosunku do osób dokonujących takich zgłoszeń zostaną wyciągnięte konsekwencje dyscyplinarne i cywilne oraz zostanie złożone zawiadomienie do właściwych organów wymiaru sprawiedliwości.
- Sygnalista powinien zadbać o przekazanie jak najbardziej wartościowych informacji, które pozwolą na skuteczne przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
- dane Sygnalisty – imię, nazwisko, stanowisko – nie dotyczy to zgłoszeń anonimowych,
- preferowaną formę kontaktu i dane kontaktowe,
- miejsce, datę i czas wystąpienia Naruszeń (adres, oddział pracodawcy, konkretne daty, chronologia wydarzeń, długość trwania nieprawidłowości),
- źródło informacji o Nieprawidłowościach – czy Sygnalista jest ich bezpośrednim świadkiem, czy tylko słyszał o nich od innych, czy też sam jest zamieszany w opisywane nieprawidłowości,
- informacja o dowodach na potwierdzenie informacji zawartych w zgłoszeniu,
- informację, czy już wcześniej zgłaszano opisywane nieprawidłowości – należy wskazać datę zgłoszenia i dane takiej osoby,
- pytania pomocnicze: Co się wydarzyło? Jaki był dokładny przebieg zdarzenia? Kto jest sprawcą? Jakie mogły być motywy sprawcy? Czy więcej osób brało w tym udział? Kto oprócz sprawcy mógł na tym skorzystać? Kto mógł o tym wiedzieć? Czy są jakieś osoby pokrzywdzone? Co Twoim zdaniem zawiodło i sprawiło, że w ogóle doszło do takiej sytuacji?
- Pracodawca namawia sygnalistów do współpracy z Koordynatorem przy postępowaniu wyjaśniającym. Brak informacji niezbędnych do rzetelnego wyjaśnienia naruszenia może być równoznaczny z niepodjęciem działań następczych.
9. Koordynatorzy i poufność
- Nadzór nad realizacją niniejszej Procedury sprawuje Prezes Zarządu.
- Zadania Prezesa Zarządu:
- weryfikacja sposobu prowadzenia rejestru,
- analiza oraz kontrola procesu przyjmowania i obsługi zgłoszeń,
- wydawanie adekwatnych decyzji zarządczych na podstawie rekomendacji Koordynatora,
- przedstawianie zarządowi informacji z podejmowanych działań,
- przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych w przypadku zgłoszeń, które dotyczą Koordynatorów,
- przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych w zastępstwie Koordynatora.
- Do przyjmowania i obsługi zgłoszeń oraz podejmowania i koordynowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych Sygnalistów, a także innych osób wymienionych w zgłoszeniu, pracodawca wyznacza i upoważnia Koordynatora.
- Informacja na temat upoważnienia Koordynatora wraz z jego danymi będzie za każdym razem podawana do wiadomości w formie komunikatu zarządu.
- Główne zadania Koordynatora:
- zapewnić Sygnaliście ochronę przed działaniami odwetowymi,
- zapewnić poufność i ochronę tożsamości wszystkich osób, których dane są zawarte w zgłoszeniu,
- przeprowadzić rzetelną weryfikację zgłoszenia i podejmować działania następcze,
- prowadzić rejestr zgłoszeń wewnętrznych,
- udzielać Sygnaliście wszelkich niezbędnych informacji.
- Koordynatorzy gwarantują, że wszystkie zgłoszenia będą traktowane z należytą powagą i starannością, a ich rozpatrywanie będzie opierało się na zasadach bezstronności i obiektywizmu. Poszanowanie godności i dobrego imienia wszystkich osób, których dotyczy zgłoszenie, będzie naczelną zasadą w całym procesie postępowania wyjaśniającego.
- Koordynatorzy, jak i wszyscy inni uczestnicy postępowania wyjaśniającego, są zobowiązani dołożyć należytej staranności w celu zapewnienia, że wszystkie decyzje i działania następcze będą podejmowane na podstawie faktów i zebranych dowodów, a nie pomówień i bezpodstawnych oskarżeń.
- Organizacja procesu dokonywania, przyjmowania i obsługi zgłoszeń ma na celu uniemożliwienie uzyskania dostępu do informacji zawartych w zgłoszeniu jakimkolwiek nieupoważnionym osobom.
- Organizacja procesu zapewnia poufność i ochronę tożsamości osoby, która dokonuje zgłoszenia, osoby, której dotyczy zgłoszenie, a także wszystkich innych osób, których dane pojawiają się w zgłoszeniu.
- Dostęp do danych Sygnalisty oraz informacji zawartych w zgłoszeniu jest udzielany przez Koordynatora tylko osobom, które są niezbędne do przeprowadzenia skutecznego postępowania wyjaśniającego, po odebraniu od nich pisemnego zobowiązaniu do zachowania w tajemnicy wszystkich informacji uzyskanych w postępowaniu wyjaśniającym.
- W każdym innym przypadku ujawnienie tożsamości zgłaszającego może nastąpić tylko za jego wyraźną zgodą.
- Ujawnienie danych Sygnalisty może nastąpić również wtedy, gdy jest to konieczny i proporcjonalny obowiązek wynikający z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi bądź sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
- Jeśli zgłoszenie dotyczy naruszeń lub nieprawidłowości, których sprawcami mogą być Koordynatorzy, należy skierować je bezpośrednio do Prezesa Zarządu sprawującego ogólny nadzór nad realizacją niniejszej procedury, na adres e-mail: j.kwiatkowski@pakon.pl
10. Zakaz działań odwetowych
- Obowiązuje bezwzględny zakaz działań odwetowych i niekorzystnego traktowania, a także gróźb i prób podejmowania działań odwetowych w stosunku do Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia zgodnie z procedurą i przepisami prawa.
- Zakaz działań odwetowych dotyczy również osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym.
- Pełny katalog działań zakazanych i środków ochrony Sygnalisty opisuje rozdział 2 Ustawy.
- Przykłady zakazanych działań odwetowych:
- rozwiązanie umowy o pracę,
- niekorzystne i niesprawiedliwe traktowanie,
- obniżenie wynagrodzenia oraz zaprzestanie wypłacania dodatkowych świadczeń,
- zastraszanie lub wykluczenie,
- mobbing, dyskryminacja lub nierówne traktowanie w tym pominięcie przy awansie.
- Pracodawca będzie z całą stanowczością reagował na wszelkie przejawy łamania opisywanego zakazu. W stosunku do osoby, która dokona lub będzie próbowała dokonać jakichkolwiek działań odwetowych, zostanie wszczęte postępowanie dyscyplinarne, karne lub cywilne.
- Sygnalista, który stał się celem działań odwetowych lub obawia się, że może stać się ich celem, powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt Koordynatorowi.
- Ochrona przysługuje wyłącznie w zakresie i w związku z dokonanym zgłoszeniem.
11. Działania następcze
- W związku z otrzymanym zgłoszeniem Koordynatorzy podejmują działania zmierzające do rzetelnego wyjaśnienia sprawy. Każde zgłoszenie może wymagać innych specyficznych działań i czynności, jednak
niektóre elementy będą niezmienne dla wszystkich przypadków i stanowią ramę postępowania ze zgłoszeniami. - Etapy postępowania po otrzymaniu zgłoszenia:
- rejestracja zgłoszenia;
- potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia – w ciągu 7 dni od otrzymania zgłoszenia Koordynator potwierdzi Sygnaliście fakt przyjęcia zgłoszenia;
- weryfikacja zgłoszenia:
- uznanie zgłoszenia za zasadne i zgodne z niniejszą procedurą oraz poinformowanie Sygnalisty o kolejnych etapach postępowania,
- uznanie zgłoszenia za niezasadne lub niezgodne z procedurą wraz z uzasadnieniem (informacja zwrotna);
- postępowanie wyjaśniające – czynności w ramach tego postępowania będą podejmowane adekwatnie do danej sytuacji. Mogą zawierać takie elementy jak zbieranie dowodów czy przeprowadzanie rozmów wyjaśniających;
- informacja zwrotna – w ciągu 3 miesięcy Koordynatorzy przekażą Sygnaliście informacje zwrotne o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia naruszenia prawa i planowanych lub podjętych działaniach następczych oraz powodach takich działań;
- zakończenie sprawy w rejestrze zgłoszeń. 3. Pracodawca zachęca Sygnalistów do pozostawania w kontakcie z Koordynatorami i aktywnego uczestnictwa w postępowaniu wyjaśniającym. 4. Koordynatorzy będą udzielali Sygnalistom wszelkich informacji, o ile nie będzie to utrudniało postępowania wyjaśniającego lub powodowało ujawnienia informacji poufnych.
12. Zgłoszenia Zewnętrzne
- Pracodawca namawia do dokonywania zgłoszeń za pomocą wewnętrznych kanałów zgłoszeniowych, na zasadach określonych w procedurze.
- Sygnaliści mają jednak możliwość dokonania zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenia zewnętrznego dokonuje się do:
- Rzecznika Praw Obywatelskich,
- innych organów publicznych przyjmujących zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów,
- instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
- Szczegółowe informacje dotyczące trybu, zasad i formy dokonywania zgłoszeń zewnętrznych znajdują się w rozdziale 4 ustawy o ochronie sygnalistów.
13. Odpowiedzialność za naruszenie prawa
- Osoba, której udowodniono naruszenie prawa lub inne nieprawidłowości, będzie podlegała odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
- Osoba, która będzie uniemożliwiała lub istotnie utrudniała Sygnaliście dokonanie zgłoszenia, będzie podlegała odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
- Osoba, która wbrew zakazowi dokona lub będzie próbowała dokonać działań odwetowych w stosunku do Sygnalisty, będzie podlegała odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej lub cywilnej.
- Osoby, które naruszają obowiązek zachowania poufności i tajemnicy tożsamości Sygnalisty, osoby pomagającej lub powiązanej, będą podlegały odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
- Sygnalista, który dokona zgłoszenia, wiedząc, że nie doszło do naruszenia prawa, będzie podlegał odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
- Sygnalista, który jest jednocześnie sprawcą zgłaszanych nadużyć i nieprawidłowości lub jest w jakimś stopniu w nie zaangażowany, nie posiada immunitetu wyłączającego odpowiedzialność. Pracodawca uwzględni jednak fakt zgłoszenia i pomoc sygnalisty jako okoliczność łagodzącą w zakresie, na jaki będzie miał wpływ.
14. Przetwarzanie danych osobowych
- Po otrzymaniu zgłoszenia pracodawca przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.
- Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- Przepisu art. 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia UE 2016/679 (RODO) nie stosuje się, chyba że Sygnalista wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości lub świadomie zgłasza nieprawdę.
- Przepisu art. 15 ust. 1 lit. g rozporządzenia UE 2016/679 (RODO) w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych nie stosuje się, chyba że Sygnalista wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości lub świadomie zgłasza nieprawdę.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych są przechowywane przez pracodawcę przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym sfinalizowano działania następcze.
- Zapisów punktu 5 nie stosuje się, gdy dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych bądź sądowo-administracyjnych.
15. Obowiązywanie procedury
- Procedura obowiązuje wszystkich pracowników i współpracowników niezależnie od zajmowanego stanowiska i rodzaju umowy tworzącej stosunek pracy.
- Pracownicy i współpracownicy są zobowiązani do zapoznania się z Procedurą oraz do podpisania oświadczenia przed dopuszczeniem do pracy.
- Treść Procedury została skonsultowana z przedstawicielami pracowników w Spółce.
- Niniejsza Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia w sposób przyjęty w Spółce.
- Zmiany Procedury mogą nastąpić wyłącznie w formie pisemnej.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszą Procedurą zastosowanie mają odpowiednie przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, Ustawy o ochronie sygnalistów, Kodeksu pracy, Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego.
- Załączniki stanowią integralną część Procedury.