Procedura zgłoszeń

Procedura Zgłoszeń Wewnętrznych i Podejmowania Działań Następczych w „PAKON” KWIATKOWSKI I SPÓŁKA – SPÓŁKA JAWNA

 

1. Postanowienia ogólne

Niniejszy Regulamin określa zasady i warunki utworzenia kanału wewnętrznego oraz procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych w „PAKON” KWIATKOWSKI I SPÓŁKA – SPÓŁKA JAWNA (również dalej jako „Spółka” lub „Pracodawca”)

2. Cel

Przyjęcie niniejszej procedury ma na celu:

  1. Wypełnienie obowiązków zawartych w ustawie o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r.
  2. Promowanie wśród pracowników zgłaszania naruszeń prawa i innych wyszczególnionych nieprawidłowości poprzez wewnętrzne kanały zgłoszeniowe.
  3. Ochronę sygnalistów przed wszelkimi działaniami odwetowymi, zarówno ze strony przełożonych, współpracowników, jak i wszystkich innych osób.
  4. Stworzenie bezpiecznego środowiska pracy poprzez zapewnienie pracownikom możliwości bezpiecznego kontaktu z pracodawcą w sytuacjach, które wymagają jego reakcji.
  5. Wykrywanie naruszeń prawa i innych nieprawidłowości w celu ochrony interesu publicznego, interesu osób pokrzywdzonych oraz interesu i dobrego wizerunku pracodawcy.

3. Słownik pojęć

  1. Działania następcze – działania podjęte przez pracodawcę w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu, mających przeciwdziałać naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia, np. wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli, wniesienie oskarżenia, działania podjęte w celu odzyskania środków finansowych.
  2. Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działania lub zaniechania, w kontekście związanym z pracą, spowodowane zgłoszeniem i naruszające lub mogące naruszać prawa sygnalisty, wyrządzające lub mogące wyrządzać mu szkodę.
  3. Informacja zwrotna – informacja przekazywana sygnaliście na temat planowanych lub podjętych działań następczych.
  4. Kontekst związany z pracą – całokształt okoliczności związanych z wykonywaną pracą, w ramach którego uzyskano informację o naruszeniu prawa.
  5. Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba, która może doświadczyć działań odwetowych ze względu na pomoc sygnaliście.
  6. Osoba powiązana z sygnalistą – współpracownik lub członek rodziny sygnalisty, który może doświadczyć działań odwetowych.
  7. Osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba wskazana w zgłoszeniu jako sprawca naruszenia prawa lub osoba z nią powiązana.
  8. Koordynator – osoba wyznaczona przez pracodawcę na podstawie specjalnego upoważnienia do przyjmowania zgłoszeń, ich weryfikacji, prowadzenia postępowania wyjaśniającego, podejmowania i koordynowania działań następczych. W „PAKON” KWIATKOWSKI I SPÓŁKA – SPÓŁKA JAWNA funkcję tę pełni każdorazowo Kierownik Produkcji i Magazynu.
  9. Naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.
  10. Nieprawidłowości – naruszenia prawa i wszelkie dodatkowe nadużycia, których zgłaszanie jest przewidziane w procedurze.
  11. Pracodawca –”PAKON” KWIATKOWSKI I SPÓŁKA – SPÓŁKA JAWNA
  12. Procedura – niniejsza procedura zgłoszeń wewnętrznych.
  13. Sygnalista – osoba dokonująca zgłoszenia wewnętrznego na warunkach określonych w procedurze oraz zgłoszenia zewnętrznego lub ujawnienia publicznego na warunkach określonych w ustawie o sygnalistach.
  14. Ujawnienie publiczne – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.
  15. Ustawa – ustawa o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r.
  16. Zgłoszenie – informacja lub uzasadnione podejrzenie dotyczące istniejącego lub potencjalnego naruszenia prawa/nieprawidłowości, do którego doszło lub dojdzie w kontekście związanym z pracą, lub próby ukrycia takiego naruszenia.
  17. Zgłoszenie wewnętrzne – zgłoszenie dokonane na zasadach i w formie przewidzianej w procedurze.
  18. Zgłoszenie zewnętrzne – zgłoszenie skierowane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub innego organu publicznego– właściwych ze względu na rodzaj naruszenia prawa, które jest przedmiotem zgłoszenia, instytucji, organów lub jednostek Unii Europejskiej .

4. Zakres podmiotowy

W świetle niniejszej procedury sygnalistą może zostać:

  1. pracownik,
  2. pracownik tymczasowy,
  3. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  4. osoby, które przestały już świadczyć pracę,
  5. kandydaci do pracy,
  6. stażysta, wolontariusz, praktykant,
  7. prokurent,
  8. akcjonariusz lub wspólnik,
  9. członek organu zarządzającego lub nadzoru,
  10. przedsiębiorca – usługodawca i dostawca, z którym pracodawcę łączy umowa,
  11. osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem przedsiębiorcy.

5. Zakres przedmiotowy

  1. Procedurę stosuje się w przypadku zgłoszeń naruszeń prawa dotyczących:
    1. korupcji,
    2. zamówień publicznych,
    3. usług, produktów i rynków finansowych,
    4. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
    5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
    6. bezpieczeństwa transportu,
    7. ochrony środowiska,
    8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
    9. bezpieczeństwa żywności i pasz,
    10. zdrowia i dobrostanu zwierząt,
    11. zdrowia publicznego,
    12. ochrony konsumentów,
    13. ochrony prywatności i danych osobowych,
    14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
    15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
    16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
    17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej
  2. Procedurę stosuje się również w przypadku zgłoszeń następujących nieprawidłowości (lista ta nie jest wyczerpująca):
    1. naruszenia standardów etycznych, polityk, procedur i innych regulacji wewnętrznych, takich jak:
      • regulamin pracy,
      • procedura bhp i p.poż.,
    2. naruszenia godności pracownika, np.:
      • mobbing,
      • dyskryminacja i nierówne traktowanie;
      • molestowanie seksualne,
      • inne niewłaściwe zachowania;
    3. naruszenia powodujące straty pracodawcy:
      • kradzież,
      • oszustwo,
      • ujawnianie tajemnic firmy,
      • naruszenie danych osobowych,
    4. naruszenia praw pracownika dotyczące:
      • nawiązywanie i rozwiązywaniem umów,
      • czasem pracy,
      • wypłatami wynagrodzeń lub innych przysługujących świadczeń,
      • udzielaniem urlopów wypoczynkowych i innych urlopów uregulowanych w Kodeksie pracy;
    5. dodatkowe czynniki ryzyka odpowiadające profilowi działalności pracodawcy.
  3. Kategorie nieprawidłowości wymienione w punkcie 2 powyżej zostały dobrowolnie dodane przez pracodawcę i będą podlegały wszystkim zasadom i regułom określonym w procedurze. Jednakże po myśli art. 3 ust. 2 Ustawy, Sygnaliści zgłaszający te nieprawidłowości nie będą uprawnieni do dokonania Zgłoszenia zewnętrznego ani Ujawnienia publicznego.

    6. Sposoby dokonywania zgłoszeń

    1. W celu dokonania zgłoszenia należy skorzystać z jednego z kanałów zgłoszeniowych wymienionych poniżej.
    2. Zgłoszenie można przekazać za pośrednictwem:
      1. dedykowanego do tego adresu poczty elektronicznej: zgłoszenie@pakon.pl,
      2. w formie ustnej poprzez kontakt telefoniczny pod numerem nr 513 209 100 ,
      3. za pomocą bezpośredniego spotkania z upoważnionym pracownikiem w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o zorganizowanie spotkania.
    3. Zgłoszenie w należy sformułować w języku polskim i nie wymaga zachowania jakiejkolwiek formy.
    4. Administratorem przekazywanych zgłoszeń będzie Koordynator.

    7. Zgłoszenia anonimowe

    1. Pracownicy mają możliwość dokonywania zgłoszeń z zachowaniem pełnej anonimowości.
    2. Zgłoszenia anonimowe będą traktowane w taki sam sposób jak zgłoszenia jawne. Wszystkie zasady i reguły dotyczące postępowania ze zgłoszeniami i ochrony sygnalisty określone w tej procedurze obowiązują również w przypadku zgłoszeń anonimowych.
    3. Zaleca się korzystanie ze zgłoszeń anonimowych tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy sygnalista ma uzasadnione obawy, że jego zgłoszenie może wiązać się z próbami działań odwetowych.
    4. Pracodawca zastrzega sobie prawo niepodejmowania działań następczych w przypadku, gdy treść zgłoszenia anonimowego będzie niewystarczająca do przeprowadzenia weryfikacji zgłoszenia, a kontakt ze zgłaszającym będzie niemożliwy.
    5. W przypadku zgłoszeń anonimowych zaleca się skorzystanie zgłoszenia przez e-mail, którego należy dokonać za pomocą specjalnie do tego celu utworzonego adresu e-mail.

      8. Wymogi dotyczące zgłoszenia

      1. Informacje przekazane przez sygnalistę będą uważane za zgłoszenie i będą podlegały niniejszej procedurze, jeśli zostaną spełnione generalne warunki:
        1. prawdziwość zgłoszenia – sygnalista nie musi posiadać dowodów na potwierdzanie informacji zawartych w zgłoszeniu, ale musi mieć uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe w chwili dokonywania zgłoszenia,
        2. kontekst związany z pracą – informacje zawarte w zgłoszeniu muszą zostać uzyskane w kontekście związanym z pracą,
        3. kategorie nieprawidłowości – informacje zawarte w zgłoszeniu muszą dotyczyć naruszenia prawa lub nieprawidłowości wymienionych w § 4 procedury.
      2. Pracodawca nie toleruje fałszywych zgłoszeń – w stosunku do osób dokonujących takich zgłoszeń zostaną wyciągnięte konsekwencje dyscyplinarne i cywilne oraz zostanie złożone zawiadomienie do właściwych organów wymiaru sprawiedliwości.
      3. Sygnalista powinien zadbać o przekazanie jak najbardziej wartościowych informacji, które pozwolą na skuteczne przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
        1. dane Sygnalisty – imię, nazwisko, stanowisko – nie dotyczy to zgłoszeń anonimowych,
        2. preferowaną formę kontaktu i dane kontaktowe,
        3. miejsce, datę i czas wystąpienia Naruszeń (adres, oddział pracodawcy, konkretne daty, chronologia wydarzeń, długość trwania nieprawidłowości),
        4. źródło informacji o Nieprawidłowościach – czy Sygnalista jest ich bezpośrednim świadkiem, czy tylko słyszał o nich od innych, czy też sam jest zamieszany w opisywane nieprawidłowości,
        5. informacja o dowodach na potwierdzenie informacji zawartych w zgłoszeniu,
        6. informację, czy już wcześniej zgłaszano opisywane nieprawidłowości – należy wskazać datę zgłoszenia i dane takiej osoby,
        7. pytania pomocnicze: Co się wydarzyło? Jaki był dokładny przebieg zdarzenia? Kto jest sprawcą? Jakie mogły być motywy sprawcy? Czy więcej osób brało w tym udział? Kto oprócz sprawcy mógł na tym skorzystać? Kto mógł o tym wiedzieć? Czy są jakieś osoby pokrzywdzone? Co Twoim zdaniem zawiodło i sprawiło, że w ogóle doszło do takiej sytuacji?
      4. Pracodawca namawia sygnalistów do współpracy z Koordynatorem przy postępowaniu wyjaśniającym. Brak informacji niezbędnych do rzetelnego wyjaśnienia naruszenia może być równoznaczny z niepodjęciem działań następczych.

      9. Koordynatorzy i poufność

      1. Nadzór nad realizacją niniejszej Procedury sprawuje Prezes Zarządu.
      2. Zadania Prezesa Zarządu:
        1. weryfikacja sposobu prowadzenia rejestru,
        2. analiza oraz kontrola procesu przyjmowania i obsługi zgłoszeń,
        3. wydawanie adekwatnych decyzji zarządczych na podstawie rekomendacji Koordynatora,
        4. przedstawianie zarządowi informacji z podejmowanych działań,
        5. przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych w przypadku zgłoszeń, które dotyczą Koordynatorów,
        6. przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych w zastępstwie Koordynatora.
      3. Do przyjmowania i obsługi zgłoszeń oraz podejmowania i koordynowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych Sygnalistów, a także innych osób wymienionych w zgłoszeniu, pracodawca wyznacza i upoważnia Koordynatora.
      4. Informacja na temat upoważnienia Koordynatora wraz z jego danymi będzie za każdym razem podawana do wiadomości w formie komunikatu zarządu.
      5. Główne zadania Koordynatora:
        1. zapewnić Sygnaliście ochronę przed działaniami odwetowymi,
        2. zapewnić poufność i ochronę tożsamości wszystkich osób, których dane są zawarte w zgłoszeniu,
        3. przeprowadzić rzetelną weryfikację zgłoszenia i podejmować działania następcze,
        4. prowadzić rejestr zgłoszeń wewnętrznych,
        5. udzielać Sygnaliście wszelkich niezbędnych informacji.
      6. Koordynatorzy gwarantują, że wszystkie zgłoszenia będą traktowane z należytą powagą i starannością, a ich rozpatrywanie będzie opierało się na zasadach bezstronności i obiektywizmu. Poszanowanie godności i dobrego imienia wszystkich osób, których dotyczy zgłoszenie, będzie naczelną zasadą w całym procesie postępowania wyjaśniającego.
      7. Koordynatorzy, jak i wszyscy inni uczestnicy postępowania wyjaśniającego, są zobowiązani dołożyć należytej staranności w celu zapewnienia, że wszystkie decyzje i działania następcze będą podejmowane na podstawie faktów i zebranych dowodów, a nie pomówień i bezpodstawnych oskarżeń.
      8. Organizacja procesu dokonywania, przyjmowania i obsługi zgłoszeń ma na celu uniemożliwienie uzyskania dostępu do informacji zawartych w zgłoszeniu jakimkolwiek nieupoważnionym osobom.
      9. Organizacja procesu zapewnia poufność i ochronę tożsamości osoby, która dokonuje zgłoszenia, osoby, której dotyczy zgłoszenie, a także wszystkich innych osób, których dane pojawiają się w zgłoszeniu.
      10. Dostęp do danych Sygnalisty oraz informacji zawartych w zgłoszeniu jest udzielany przez Koordynatora tylko osobom, które są niezbędne do przeprowadzenia skutecznego postępowania wyjaśniającego, po odebraniu od nich pisemnego zobowiązaniu do zachowania w tajemnicy wszystkich informacji uzyskanych w postępowaniu wyjaśniającym.
      11. W każdym innym przypadku ujawnienie tożsamości zgłaszającego może nastąpić tylko za jego wyraźną zgodą.
      12. Ujawnienie danych Sygnalisty może nastąpić również wtedy, gdy jest to konieczny i proporcjonalny obowiązek wynikający z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi bądź sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
      13. Jeśli zgłoszenie dotyczy naruszeń lub nieprawidłowości, których sprawcami mogą być Koordynatorzy, należy skierować je bezpośrednio do Prezesa Zarządu sprawującego ogólny nadzór nad realizacją niniejszej procedury, na adres e-mail: j.kwiatkowski@pakon.pl

      10. Zakaz działań odwetowych

      1. Obowiązuje bezwzględny zakaz działań odwetowych i niekorzystnego traktowania, a także gróźb i prób podejmowania działań odwetowych w stosunku do Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia zgodnie z procedurą i przepisami prawa.
      2. Zakaz działań odwetowych dotyczy również osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym.
      3. Pełny katalog działań zakazanych i środków ochrony Sygnalisty opisuje rozdział 2 Ustawy.
      4. Przykłady zakazanych działań odwetowych:
        1. rozwiązanie umowy o pracę,
        2. niekorzystne i niesprawiedliwe traktowanie,
        3. obniżenie wynagrodzenia oraz zaprzestanie wypłacania dodatkowych świadczeń,
        4. zastraszanie lub wykluczenie,
        5. mobbing, dyskryminacja lub nierówne traktowanie w tym pominięcie przy awansie.
      5. Pracodawca będzie z całą stanowczością reagował na wszelkie przejawy łamania opisywanego zakazu. W stosunku do osoby, która dokona lub będzie próbowała dokonać jakichkolwiek działań odwetowych, zostanie wszczęte postępowanie dyscyplinarne, karne lub cywilne.
      6. Sygnalista, który stał się celem działań odwetowych lub obawia się, że może stać się ich celem, powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt Koordynatorowi.
      7. Ochrona przysługuje wyłącznie w zakresie i w związku z dokonanym zgłoszeniem.

      11. Działania następcze

      1. W związku z otrzymanym zgłoszeniem Koordynatorzy podejmują działania zmierzające do rzetelnego wyjaśnienia sprawy. Każde zgłoszenie może wymagać innych specyficznych działań i czynności, jednak
        niektóre elementy będą niezmienne dla wszystkich przypadków i stanowią ramę postępowania ze zgłoszeniami.
      2. Etapy postępowania po otrzymaniu zgłoszenia:
        1. rejestracja zgłoszenia;
        2. potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia – w ciągu 7 dni od otrzymania zgłoszenia Koordynator potwierdzi Sygnaliście fakt przyjęcia zgłoszenia;
        3. weryfikacja zgłoszenia:
          • uznanie zgłoszenia za zasadne i zgodne z niniejszą procedurą oraz poinformowanie Sygnalisty o kolejnych etapach postępowania,
          • uznanie zgłoszenia za niezasadne lub niezgodne z procedurą wraz z uzasadnieniem (informacja zwrotna);
      3. postępowanie wyjaśniające – czynności w ramach tego postępowania będą podejmowane adekwatnie do danej sytuacji. Mogą zawierać takie elementy jak zbieranie dowodów czy przeprowadzanie rozmów wyjaśniających;
      4. informacja zwrotna – w ciągu 3 miesięcy Koordynatorzy przekażą Sygnaliście informacje zwrotne o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia naruszenia prawa i planowanych lub podjętych działaniach następczych oraz powodach takich działań;
      5. zakończenie sprawy w rejestrze zgłoszeń. 3. Pracodawca zachęca Sygnalistów do pozostawania w kontakcie z Koordynatorami i aktywnego uczestnictwa w postępowaniu wyjaśniającym. 4. Koordynatorzy będą udzielali Sygnalistom wszelkich informacji, o ile nie będzie to utrudniało postępowania wyjaśniającego lub powodowało ujawnienia informacji poufnych.

      12. Zgłoszenia Zewnętrzne

      1. Pracodawca namawia do dokonywania zgłoszeń za pomocą wewnętrznych kanałów zgłoszeniowych, na zasadach określonych w procedurze.
      2. Sygnaliści mają jednak możliwość dokonania zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego zgłoszenia wewnętrznego.
      3. Zgłoszenia zewnętrznego dokonuje się do:
        1. Rzecznika Praw Obywatelskich,
        2. innych organów publicznych przyjmujących zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów,
        3. instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
      4. Szczegółowe informacje dotyczące trybu, zasad i formy dokonywania zgłoszeń zewnętrznych znajdują się w rozdziale 4 ustawy o ochronie sygnalistów.

        13. Odpowiedzialność za naruszenie prawa

        1. Osoba, której udowodniono naruszenie prawa lub inne nieprawidłowości, będzie podlegała odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
        2. Osoba, która będzie uniemożliwiała lub istotnie utrudniała Sygnaliście dokonanie zgłoszenia, będzie podlegała odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
        3. Osoba, która wbrew zakazowi dokona lub będzie próbowała dokonać działań odwetowych w stosunku do Sygnalisty, będzie podlegała odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej lub cywilnej.
        4. Osoby, które naruszają obowiązek zachowania poufności i tajemnicy tożsamości Sygnalisty, osoby pomagającej lub powiązanej, będą podlegały odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
        5. Sygnalista, który dokona zgłoszenia, wiedząc, że nie doszło do naruszenia prawa, będzie podlegał odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
        6. Sygnalista, który jest jednocześnie sprawcą zgłaszanych nadużyć i nieprawidłowości lub jest w jakimś stopniu w nie zaangażowany, nie posiada immunitetu wyłączającego odpowiedzialność. Pracodawca uwzględni jednak fakt zgłoszenia i pomoc sygnalisty jako okoliczność łagodzącą w zakresie, na jaki będzie miał wpływ.

        14. Przetwarzanie danych osobowych

        1. Po otrzymaniu zgłoszenia pracodawca przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.
        2. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
        3. Przepisu art. 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia UE 2016/679 (RODO) nie stosuje się, chyba że Sygnalista wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości lub świadomie zgłasza nieprawdę.
        4. Przepisu art. 15 ust. 1 lit. g rozporządzenia UE 2016/679 (RODO) w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych nie stosuje się, chyba że Sygnalista wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości lub świadomie zgłasza nieprawdę.
        5. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych są przechowywane przez pracodawcę przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym sfinalizowano działania następcze.
        6. Zapisów punktu 5 nie stosuje się, gdy dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych bądź sądowo-administracyjnych.

        15. Obowiązywanie procedury

        1. Procedura obowiązuje wszystkich pracowników i współpracowników niezależnie od zajmowanego stanowiska i rodzaju umowy tworzącej stosunek pracy.
        2. Pracownicy i współpracownicy są zobowiązani do zapoznania się z Procedurą oraz do podpisania oświadczenia przed dopuszczeniem do pracy.
        3. Treść Procedury została skonsultowana z przedstawicielami pracowników w Spółce.
        4. Niniejsza Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia w sposób przyjęty w Spółce.
        5. Zmiany Procedury mogą nastąpić wyłącznie w formie pisemnej.
        6. W sprawach nieuregulowanych niniejszą Procedurą zastosowanie mają odpowiednie przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, Ustawy o ochronie sygnalistów, Kodeksu pracy, Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego.
        7. Załączniki stanowią integralną część Procedury.